← Terug naar overzicht

Slaapproblemen? Dit doe je eraan!

Vandaag is de Internationale Dag van de Slaap. Deze dag is in het leven geroepen omdat we door het moderne leven dat we tegenwoordig leiden te weinig slapen, slecht slapen of echte slaapproblemen hebben. Zeker onder studenten is het hebben van slechte nachten eerder regel dan uitzondering. En dat heeft allemaal te maken met stress vanwege studie, werk en geld. Daarnaast moeten we allemaal ook nog sociale activiteiten ondernemen, regelmatig je ouders, opa's en oma's opzoeken en ook nog je huis een beetje schoonhouden. Dit alles zorgt ervoor dat veel studenten slecht in slaap komen, onrustig slapen of gewoon veel te weinig slapen. Wat je eraan kunt doen? Ik heb wat tips voor je!

Slaap applicaties downloaden

Relax Melodies-app

Kom je niet makkelijk in slaap en kun je wel wat hulp gebruiken bij het in slaap vallen? Dan is de Relax melodies-applicatie misschien wel wat voor jou. De applicatie biedt jou meer dan 100 verschillende gerustgevende geluiden. Van vogeltjes tot het geluid van vallende regen: je kunt alle geluiden vinden. Ook heeft de applicatie verschillende opties voor je alarm in de ochtend, want je kapot schrikken van je wekker die met een hoop herrie door je slaapkamer heen dendert, is niet bevorderend voor de rest van je dag.

Head space

Maak je je zorgen over dingen en lig je daarom uren te malen in bed? Dan kan ik de applicatie Head Space aanraden. Een man met een fijne stem vertelt je in korte sessies van zo'n drie minuten een verhaal over hoe ons brein werkt, daarnaast vertelt hij je ook wanneer je even een aantal keer diep in en uit moet ademen. Zelf heb ik deze applicatie een tijd gebruikt toen ik slecht in slaap kon vallen, omdat ik het druk had met deadlines op school, en ik vond het heel fijn. Meestal haalde ik het einde van de drie minuten sessie niet eens omdat ik daarvoor al in slaap was gevallen. Een persoonlijke aanrader dus!

Runthastic sleep-app

Met de Runthasic Sleep-applicatie ga je aan de slag om je slaappatronen te ontdekken. Zo wordt er gemeten wanneer je droomt, diep slaapt, of juist heel onrustig slaapt. De volgende dag krijg je een overzicht te zien met hoe jouw afgelopen nacht eruit zag. Met de premium versie kun je zelfs checken in hoeverre je caffeïne gebruik invloed heeft op je slaap. Dus ben je een fanatieke koffiedrinker en heb je het idee dat al die kopjes koffie op dagelijkse basis invloed hebben op jouw slechte nachten, kan het erg interessant zijn om deze applicatie een keer te proberen.

Algemene tips

We kennen allemaal de standaard tips om beter te kunnen slapen, maar toch doen we er niets aan. Toch ga ik ze nogmaals voor je op een rijtje zetten, want ze worden niet voor niets altijd genoemd.

Blauw licht filter

Tegenwoordig hebben alle smartphones de optie om het blauw licht filter in te schakelen. Hiermee wordt het blauwe licht dat jouw smartphone uitzendt gefilterd, en dat is maar goed ook, want van dat blauwe licht worden onze hersenen wakker(der). Het allerbeste is natuurlijk om je telefoon vanaf een uur voor je naar bed gaat niet meer te gebruiken, maar ik kan me voorstellen dat bijna niemand dat echt doet. Dus gebruik dan in ieder geval vanaf een paar uur voor je naar bed gaat het blauwe licht filter!

Lezen

Grote kans dat je vroeger toen je klein was voor het slapen gaan een boek las. Het is ook een grote kans dat je dat eigenlijk best leuk vond, maar waarom doen we dat tegenwoordig dan minder? We zitten nu altijd maar op onze smartphone voor het slapen gaan, maar het kan echt geen kwaad om een half uurtje een boek te lezen. Je kunt daarvoor nog eventjes op je telefoon, waarna je je ogen wat meer moe maakt door het lezen van een boek. Dus hup, allemaal een bibliotheek-pas aanvragen en leen wat leuke, makkelijk weg te lezen boeken!

Start wat eerder met je avondritueel

Onlangs ben ik begonnen met het eerder starten van m'n avondritueel. Ik haal een aantal uur voor het slapen m'n make-up eraf en ik ga na het tanden poetsen nog één aflevering van m'n serie kijken. Dan kan ik daarna direct m'n bed instappen. Ik word namelijk altijd weer zo wakker van de 'tanden poetsen en make-up afhalen'-routine. Ik merk echt dat ik dan ook minder de behoefte heb om voor de laatste keer die dag eindeloos te gaan scrollen op bijvoorbeeld Instagram.

Optimale manier van slapen

Zorg dat je een raam open hebt, of als dat te koud is, dat er wel de hele dag een raam open heeft gestaan. De kamer heeft frisse lucht gehad waardoor je lekkerder kunt slapen. Zorg er daarnaast ook voor dat je niet je telefoon naast of onder je kussen hebt liggen. Het schijnt dat de straling die je telefoon uitzendt of ontvangt je hersenen toch wat onrustig maken als je slaapt. Leg je telefoon bijvoorbeeld op de grond.

Het kan ook helpen om je bed op een andere plek te zetten. Soms is het namelijk zo dat je onbewust niet lekker slaapt op die plek in je kamer. Dit kan liggen aan dat je je bijvoorbeeld erg bekeken voelt als je pal voor het raam ligt. Of misschien wil je onbewust juist je slaapkamerdeur zien (of niet). Het kan interessant zijn om dat een beetje uit te proberen om te kijken of je daar lekkerder van gaat slapen.

Heb jij nog tips voor anderen om beter te kunnen slapen? Dan horen we die namelijk graag!