Creatief solliciteren kun je leren

27 Jan 2021
3 min leestijd

Solliciteren kan een hels karwei zijn. Zeker als er weinig vacatures en veel werklozen zijn, is het moeilijk om op te vallen in de massa. Een creatieve sollicitatie kan je helpen om boven het maaiveld uit te steken.

Creatief solliciteren

Je kent ze vast wel: van die openbare sollicitaties waarmee mensen viraal gaan op diverse Social Media, zoals deze Coolblue-sollicitatie op LinkedIn. Je leest de post en de reacties en iedereen is unaniem: met zo’n binnenkomer, moet het bedrijf die persoon wel aannemen. En vaak gebeurt dat ook. Een creatieve sollicitatie die viraal gaat, legt de maker ervan vrijwel nooit windeieren: wil het bedrijf waar je solliciteert je niet aannemen? De kans is groot dat er in de comments diverse andere partijen klaarstaan om je met open armen te ontvangen. Door op zo’n creatieve manier te solliciteren, vergroot je het bereik van je sollicitatie ontzettend. Maar hoe werkt dat nou, creatief solliciteren?

Doe niet zoals de rest

Om te leren hoe je op kunt vallen, is het allereerst belangrijk om te weten hoe de ‘normale’ manier van solliciteren werkt. Als je een vacature hebt gevonden die je interessant vindt, ga je een motivatiebrief schrijven en je CV opsturen. Iedereen weet wel ongeveer hoe een CV en een motivatiebrief eruit horen te zien: vaak is het een tekstbestand met wat informatie over jezelf, je werkervaring, en wat je zo leuk lijkt aan het bedrijf. Als je het leuk vindt, verwerk je er nog wat kleurtjes in of kies je voor een fraaie opmaak, en ben je eigenlijk wel kaar.

Durf creatief te zijn

Een van de dingen die je bij (virale) creatieve sollicitaties ziet, is dat ze dit format loslaten. Bij het LinkedIn-voorbeeld van hierboven, heeft Stan zichzelf bijvoorbeeld gepresenteerd als een product dat op de website van Coolblue had kunnen staan. Het loont zich de moeite om je te verdiepen in het bedrijf en de diensten of producten die ze leveren. Schrijf als jurist bijvoorbeeld eens een sollicitatie in de vorm van een vonnis, of presenteer als verpleegkunde-student je CV op een drukverband.

Een ander goed voorbeeld is het maken van een sollicitatie-vlog. Op die manier kun je jouw toekomstige werkgever een veel betere indruk geven van wie, maar vooral ook hoe je bent als persoon. Als je dan ook nog de skills hebt om er een fraai gemonteerd geheel van te maken, heb je helemaal een streepje voor op de rest. Kies in ieder geval voor iets wat goed bij jou en je kwaliteiten past. Het zou immers zonde zijn als je hoge verwachtingen schept en hier vervolgens niet aan kunt voldoen.

Ga niet overboord

Net als met zoveel dingen in het leven, is creatief solliciteren iets dat je met mate moet doen. Wanneer je te hard probeert om creatief te zijn, gaat het averechts werken. Een bedrijf gaat niet sneller in op je vacature als je op al hun sociale mediakanalen je sollicitatie dropt. Kies dus zorgvuldig wanneer, waar en hoe je de creatieve uiting bij het bedrijf presenteert.

Maar vooral: zorg dat je er zelf plezier in hebt. Want als jij het leuk vond om te maken, zie je dat ook terug in het eindproduct. En met enthousiasme kom je heel ver!