Do’s en don’ts bij solliciteren
Solliciteren is best een lastige klus. Want wat moet en kan tijdens je gesprek? En wat kan je wel en niet in een brief zetten? Wij vroegen het aan Jochem Ovaa. Hij is manager Dagelijkse Bankzaken bij Rabobank Regio Den Haag. Met zijn input hebben we de belangrijkste do’s en don’ts op een rijtje gezet!
Waar begin je als je werk zoekt?
Als je een beetje hebt georiënteerd, dan weet je op wat voor soort vacatures je wil solliciteren. Je kunt zoeken op de job-boards van deze wereld. Denk aan de Nationale Vacaturebank, Monsterboard, etc. Maar LinkedIn en andere social media kunnen je ook helpen. Je kan je ook aansluiten bij een intermediair, denk aan een detacheringsbureau of iets dergelijks. Let op: laat niet overal je cv achter. Het is goed om te kijken naar een bureau dat gespecialiseerd is in jouw vakgebied.
Wat zijn de do’s en don’ts bij de sollicitatiebrief?
In je sollicitatiebrief moet je duidelijk naar voren laten komen waarom jij de beste kandidaat bent en waarom je graag de baan wil. Op deze manier wordt de lezer geënthousiasmeerd en kan hij of zij snel de raakvlakken lezen. Je brief wordt dus een motivatiebrief en geen verkapte samenvatting van je cv. Het is ook belangrijk dat je brief een pakkend begin en eind heeft. Je brief moet fijn zijn om te lezen en geen lange teksten bevatten.
Hoe bereid je je voor op een sollicitatiegesprek?
Allereerst is het belangrijk om te weten wat het bedrijf doet. Bekijk daarom de website voor meer informatie. Je moet bijvoorbeeld weten wat de functie inhoudt. Je kan LinkedIn raadplegen om te kijken wie je gesprekspartners zijn en wat zij doen en hebben gedaan. Misschien hebben jullie wel iets gemeen met elkaar en dit kan een goede binnenkomer zijn. Bereid je voor op eventuele standaardvragen. Zulke vragen gaan meestal over jouw ontwikkelpunten en sterke punten. Stel voor jezelf een aantal vragen op. Noteer deze en neem ze mee. Tot slot: je kledingkeuze. Ga na of het bedrijf zakelijk is of niet. Dan kan je een beetje inschatten wat je aan kan doen. Bij een zakelijk bedrijf kan je natuurlijk geen spijkerbroek en sneakers aan. Je kan beter overdressed zijn dan underdressed ;).
Wat zijn de do’s en don’ts voor het sollicitatiegesprek?
Om een goed gesprek te voeren moet je niet al te gespannen zijn. Als je een goede voorbereiding hebt getroffen, scheelt dat al de helft. Praat rustig en neem de tijd om je verhaal goed over te brengen. Probeer er een gesprek van te maken. Stel tussendoor zelf ook wat vragen.
Wat moet je niet doen?
Te laat komen
Onverzorgd overkomen
Slappe hand geven
Zacht praten
Ongeïnteresseerd overkomen (onderuit gezakt zitten, geen oogcontact maken)
Vermijd discussies
Het belangrijkste is dat je enthousiast, eerlijk en gemotiveerd overkomt. De eerste indruk is erg belangrijk.
Wat zijn de do’s en don’ts met betrekking tot het arbeidsvoorwaardengesprek?
Teken nooit direct je overeenkomst en neem nooit een overhaaste beslissing. Je kan je overeenkomst mee naar huis nemen, zodat je deze nog een keer goed en aandachtig kan doorlezen. Als je nog vragen hebt, dan kan je het bedrijf altijd nog bellen om duidelijkheid te krijgen. Op deze manier weet je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden.
Wat zijn de do’s en don’ts op het gebied van social media?
Het is belangrijk om je LinkedIn-profiel up-to-date te houden. Bedrijven bekijken je profiel meestal als ze je willen uitnodigen. Zorg dus voor een goede zakelijke foto. Je Facebook kan je op privé zetten. Dit socialmediakanaal hoeft niet voor iedereen openbaar te zijn en is iets meer privé. Het is ook niet professioneel om je foto’s van een weekendje feesten openbaar zetten.
We hopen dat je een leuke (bij)baan krijgt door middel van deze tips. Hebben de do’s en don’ts geholpen? Of heb je zelf nog tips? Deel het met ons! Je kan het mailen naar redactie@studentensteden.nl. Heb je nog vragen? Dan mag je die ook altijd naar ons mailen. Succes met solliciteren!