Zo organiseer je een geslaagd huisfeest
Huisfeesten zijn superleuk, maar vergen wel de juiste voorbereiding. Hoe zorg je ervoor dat je huis het overleefd en het huisfeest geslaagd is? Wij geven je tips om een geslaagd huisfeest te organiseren!
1. De uitnodiging
Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de voorbereiding. Want wie nodig je uit voor het huisfeest van het jaar en hoe doe je dit? Beginnen met een gastenlijst is altijd handig. Zo weet je zeker dat je niemand vergeet. Dan nu hoe je iedereen gaat uitnodigen. Je kan natuurlijk een standaard Facebook-event aanmaken, maar dat is wel erg afgezaagd! Voor mijn laatste huisfeest heb ik met mijn huisgenoten flyers laten bedrukken bij Drukzo NL. Dit is toch net even leuker dan een online evenement en ook handig als je bijvoorbeeld andere studentenhuizen uitnodigt. Je gooit dan gewoon even de flyer in de bus en waarschijnlijk hangen de bewoners hem op in een gemeenschappelijke ruimte! Op de flyer zet je natuurlijk alle nodige informatie en je zorgt dat het er aantrekkelijk uitziet. Heeft je huisfeest bijvoorbeeld een thema? Dan voer je dit ook door op de flyer. En bedenk: hoe beter de flyer eruitziet, hoe meer mensen er willen komen.
2. Waarschuw de buurt
Ze zeggen weleens dat een goede buur beter is dan een verre vriend. Als je van plan bent om een episch huisfeest te geven, is het dus handig om je buren even in te lichten. Houd je buren vooral te vriend en nodig ze desnoods uit! Bij grotere huisfeesten is het soms nodig om een vergunning aan te vragen. Op de website van gemeente Nijmegen kan je een korte vragenlijst invullen, zodat je weet of je een vergunning nodig hebt. Vul deze wel op tijd in, want als je een vergunning nodig hebt moet je deze minstens 8 weken voor het huisfeest aanvragen!
3. Maak je huis feest-proef
Als je het huisfeest goed voorbereid, kan je de schoonmaak van de volgende dag beperken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er genoeg vuilniszakken en/of prullenbakken zijn. Ook is het slim om alle (keuken)kastjes dicht te tapen. Zo kan er niemand troep in doen of iets uithalen. Waardevolle spullen kan je het best bewaren in een afgesloten kamer of bij iemand anders thuis. Met je huisgenoten kan je afspreken om tijdens het feest steeds wat rommel op te ruimen. Verzamel bijvoorbeeld tussendoor de lege bierflesjes, dit scheelt de dag erna weer met opruimen!
4. Drank en voedsel
Tijdens een huisfeest is het natuurlijk belangrijk dat er genoeg te drinken en snacken is. Om de kosten laag te houden, kan je vooraf kijken bij welke supermarkt de nodige producten in de aanbieding of het goedkoopst zijn. Dit kost wat tijd, maar het kan een hoop geld schelen. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om van iedereen een kleine bijdrage te vragen of de gasten zelf iets te laten meenemen. Als je voor een van de laatste opties kiest, is het natuurlijk handig als je dit duidelijk op de flyer vermeld!
5. De feestsfeer
Minstens net zo belangrijk is de sfeer van je huisfeest. Voor een optimale feestsfeer moet je in ieder geval goede muziek en geluid regelen. Vraag bijvoorbeeld een bevriende dj om te draaien of zorg in ieder geval voor een goede playlist en boxen. (Drank)spelletjes doen het ook altijd erg goed op een huisfeest! Heb je geen zin in de standaard drankspellen? Eerder schreven wij een artikel met de 3 leukste onbekende drankspelletjes.