Zo organiseer jij een geslaagd 21-diner
Opeens komt het dichtbij... Je wordt bijna 21 jaar! Dat betekent "officieel" volwassen, en om dat te vieren mag een 21-diner tijdens je studententijd natuurlijk niet ontbreken. Als je zo'n diner gaat organiseren wil je dat het tot in de puntjes is geregeld, want dit wordt een herinnering om nooit te vergeten. Je vvv'tjes en clubgenoten; iedereen komt bij elkaar om jouw verjaardag te vieren. Nu kunnen er veel vragen in je opkomen over wat je allemaal moet regelen. Geen paniek, wij hebben voor jou de belangrijkste punten verzameld om ervoor te zorgen dat jouw 21-diner een geslaagde avond gaat worden. Lees je mee?
1. 21-diner thema
Bij een 21-diner hoort nou eenmaal een thema. En omdat er veel Insta-foto's gemaakt zullen worden, moet de styling perfect zijn. Het leuke van een thema is dat alles op elkaar is afgestemd. Niet alleen de outfits van je vrienden, maar ook de bekleding van de tafel. Je kunt van alles kiezen wat betreft een thema, maar kies vooral iets wat jij leuk vindt en wat bij jou past. Nog geen inspiratie voor een thema? Wij hebben een aantal van onze favorieten voor je op een rijtje gezet:
Casino Royale
Great Gatsby
Black-tie-evenement
Touch of gold
Winterwonder land
Festival
2. Locatie van het diner
Meestal wordt een 21-diner onder studenten bij de ouders thuis gegeven. Je clubgenootjes komen naar de plek waar je bent opgegroeid en je vvv'tjes ontmoeten je nieuwe vrienden. Ben je in de zomer jarig? Dan is het ook leuk om het diner te organiseren in de tuin. Heb je niet genoeg tafels en/of stoelen? Dat kun je bij verschillende partijen huren. Wil je het liever niet thuis bij je ouders vieren? Dan kun je natuurlijk een leuke externe locatie uitzoeken. Dit kan wel aan de dure kant zijn, dus zoek dit goed uit.
3. Gastenlijst
Als je hebt nagedacht over het thema en locatie, kun je gaan nadenken wie je allemaal wil uitnodigen. Er zijn veel drukke agenda's dus begin zo'n 2-3 maanden van tevoren met het maken van de gastenlijst. Kies alleen de vrienden die jij graag erbij wil hebben. Er geen minimum of maximum aan het aantal gasten. Denk vooral goed na over hoeveel plek er is op de locatie en wat je budget is. Is de gastenlijst compleet? Dan kun je alvast eventueel naamkaartjes maken voor de tafelindeling.
4. Save-the-date
Dan is het nu tijd om de uitnodigingen te maken en te versturen. Je kunt de uitnodiging kaartjes maken via websites zoals Kaartje2go bijvoorbeeld, maar je kunt ook via je Insta-story een leuke uitnodiging maken, deze opslaan en versturen via WhatsApp. Verstuur de save-the-date ook binnen de 2-3 maanden zodat je het op tijd hebt laten weten aan je vrienden. Grote kans dat iedereen er dan gezellig bij kan zijn ;)
5. 21-diner menu
Hier gaat het allemaal om; het menu! Bedenk hoeveel gangen je wil serveren en hoe het opgediend moet worden. Jij staat natuurlijk niet in de keuken die avond, dus bedenk goed dat de personen die de gerechten gaan maken het ook kunnen maken. Heb je een grote gastenlijst? Zoek dan vooral naar gerechten die makkelijk te maken zijn voor een grote groep. Je kunt bijvoorbeeld gerechten kiezen uit je favoriete keuken of die seizoens gerelateerd zijn. Op internet is veel inspiratie te vinden. Kies wat jij lekker vindt en waarvan je denkt dat je gasten het ook lekker vinden. Vraag voor die tijd aan de gasten of er wellicht allergieën of dieetwensen zijn, zodat daar rekening mee gehouden kan worden. De menu's kun je ontwerpen en laten maken bij Mycards.nl, maar je kunt ook via Canva je eigen ontwerp maken en laten printen op dikpapier.
6. Decoratie
De locatie versieren maakt het extra feestlijk. Je hebt een thema gekozen, dus dit kan je doortrekken in de decoratie van de tafel en de rest eromheen. Denk voor de tafel aan de volgende onderdelen:
Tafelkleden
Onderborden
Borden
Bestek
Glazen
Servetten
Sfeerverlichting
Tafel decoratie (afhankelijk van je thema)
Voor de omgeving rond om de tafel kun je aan het volgende denken:
Welkomsbord
Ballonnen
Slingers
Het leuke van de decoratie is dat je zo groot kan uitpakken als je zelf wil. Ook wat betreft de decoratie: kies vooral wat jij leuk vindt.
7. De grote dag
De dag van je 21-diner is aangebroken! Misschien heb je een dag van tevoren al wat dingen klaargezet of je moet het op de dag zelf doen. Zorg ervoor dat je op tijd begint zodat je nog tijd over hebt om je klaar te maken en kan voorbereiden op de gezellig avond. Er zullen ongetwijfeld veel foto's gemaakt worden. Nu kun je dat doen met je telefoon, maar het is ook leuk om wat foto's te maken met een polaroid- of wegwerpcamera. Het belangrijkste van deze dag is dat je geniet van het diner en de gezelligheid!
Dit waren onze belangrijkste punten voor het organiseren van een geslaagd 21-diner. Hopelijk kun je nu lekker aan de slag met het organiseren van jouw diner.