Netflix aangeklaagd wegens stijgende abonnementskosten
De Stichting Bescherming Consumentenbelang vindt dat Netflix jarenlang onduidelijk is geweest over prijsverhogingen en stapt naar de rechter. Abonnees zouden tot 75 procent meer betalen.
Volgens de Stichting Bescherming Consumentenbelang handelt Netflix in strijd met Europese regels door lopende abonnementen steeds duurder te maken. De organisatie vindt dat klanten beter beschermd moeten worden en start daarom een rechtszaak.
De stichting begint een collectieve procedure waarmee zij compensatie voor alle gedupeerde abonnees wil afdwingen. De recente prijsstijging, die Netflix vorige week aankondigde, was voor de stichting de druppel. Sinds 2017 zouden de abonnementstarieven al vier keer zijn verhoogd. Kraaijeveld zegt dat de zaak niet alleen draait om geld: “We willen vooral duidelijk maken dat Netflix niet op deze manier met zijn klanten kan blijven omgaan.”
In een reactie laat Netflix weten dat het bedrijf van mening is dat alle prijsaanpassingen in Nederland altijd volgens de wet zijn doorgevoerd.
Onvoldoende uitleg
Volgens de Stichting Bescherming Consumentenbelang zijn veel Netflix-gebruikers onvoldoende geïnformeerd over de prijsstijgingen van hun abonnement. Iedereen die sinds 2013 abonnee is geweest, kan zich aansluiten bij de actie. Inmiddels hebben bijna tweeduizend mensen zich gemeld. De stichting wijst erop dat Netflix de tarieven meerdere keren heeft verhoogd, waardoor sommige abonnees inmiddels tot wel 75 procent meer betalen dan voorheen.
De organisatie stelt daarnaast dat de bepaling over prijswijzigingen in de algemene voorwaarden niet voldoet aan de regels. Netflix zou verplicht zijn om tussentijdse verhogingen duidelijk toe te lichten en begrijpelijk uit te leggen, maar heeft dat volgens de stichting niet gedaan. Daardoor zou het bedrijf in strijd handelen met Europese consumentenwetgeving, aldus voorzitter Kraaijeveld.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevestigt dat bedrijven aan strikte eisen moeten voldoen wanneer ze prijzen aanpassen: de reden voor de verhoging moet duidelijk en gerechtvaardigd zijn, en consumenten moeten helder worden geïnformeerd. Of Netflix zich aan deze normen heeft gehouden, kan de ACM niet zeggen, omdat de toezichthouder deze zaak niet zelf heeft onderzocht.
Compensatie onduidelijk
Kraaijeveld laat weten dat de stichting bereid is om met Netflix om tafel te gaan om te onderzoeken of een schikking mogelijk is. Voorlopig heeft het bedrijf echter nog niet inhoudelijk gereageerd op dat voorstel.
In andere Europese landen speelde dit onderwerp eerder al. In Duitsland oordeelde de rechter dat Netflix de abonnementskosten onterecht had verhoogd. In Oostenrijk liep een vergelijkbare collectieve procedure zelfs uit op een schikking, waarbij klanten een vergoeding ontvingen. Of het in Nederland dezelfde kant opgaat en abonnees uiteindelijk geld terugzien, blijft vooralsnog onduidelijk.
Bron: nos.nl