Gemeente Nijmegen
De gemeente is jouw beste vriend! Ten minste, dat zou handig zijn :). In deze blog lees je wat je allemaal via de gemeente moet/kunt regelen + het adres.
Bij de gemeente Nijmegen kun je alle zaken regelen die te maken hebben met wonen in Nijmegen. Bij de gemeente Nijmegen kun je bijvoorbeeld je rijbewijs en paspoort aanvragen, maar je ook inschrijven als bewoner van de stad. We hebben de belangrijkste gemeentelijke zaken als je gaat wonen en studeren in Nijmegen voor je op een rijtje gezet.
Meld je direct aan bij:
1. HUURZONE
2. KAMERNET
Hoe schrijf ik me in bij de gemeente Nijmegen?
Ga je wonen in Nijmegen tijdens je studententijd? Dan moet je je adres aan de gemeente Nijmegen doorgeven. Je kunt hiervoor, op afspraak, terecht bij de stadswinkel van de gemeente Nijmegen. Je kunt ook online je verhuizing melden via het digitale loket. Je hebt het volgende nodig om je inschrijving compleet te maken:
Een geldig identiteitsbewijs. Is je identiteitsbewijs verlopen? Een nieuw identiteitsbewijs of paspoort vraag je ook makkelijk aan via de gemeente.
Een ondertekend huurcontract, een getekende verklaring van de hoofdbewoner of een gebruikersovereenkomst bij antikraak.
Belangrijk als je gaat verhuizen binnen of naar de gemeente Nijmegen
Het is belangrijk dat je je verhuizing op tijd regelt. Ben je te laat met het doorgeven van je verhuizing? Dan loop je het risico op een boete en het kan gevolgen hebben voor de hoogte van je toeslagen, zoals huurtoeslag. Je moet dan misschien een deel van de ontvangen toeslagen terugbetalen. Ga je ergens anders studeren en verhuis je naar een andere gemeente? Dan hoef je alleen je verhuizing door te geven aan je nieuwe gemeente. Je nieuwe gemeente zorgt ervoor dat je uitgeschreven wordt bij je oude woonplaats. Verschillende instanties, zoals DUO, krijgen ook automatisch je nieuwe adres.
Let op: geef je je verhuizing later dan 5 dagen nadat deze plaatsvond door? Dan verwerkt de gemeente Nijmegen de datum van ontvangt als verhuisdatum.
Melding maken bij de gemeente
De gemeente Nijmegen stelt het op prijs als je helpt om de kwaliteit van de gemeente hoog te houden. Heb je een kapotte lantarenpaal, vuil op straat, schuine verkeerspalen of een gat in de weg gezien? Meld dit dan bij gemeente Nijmegen via het digitale loket. Je melding wordt dan zo snel mogelijk in behandeling genomen.
De gemeente bezoeken
De stadswinkel is het centrale punt waar je in Nijmegen terecht kunt voor alle gemeentezaken. Houd er wel rekening mee dat het druk kan zijn. Het is het beste als je van tevoren een afspraak maakt. Je kunt online gemakkelijk een afspraak maken via de website van de gemeente Nijmegen. Houd je DigiD bij de hand als je een afspraak wilt maken, deze heb je nodig bij het online loket.
Heb je meer vragen aan de gemeente Nijmegen? Dan kun je altijd even bellen!
Contactgegevens gemeente Nijmegen
Het telefoonnummer van de gemeente Nijmegen is: 14 024. Bel je vanuit het buitenland? Dan kun je bellen op: +31 24 329 90 00. De gemeente is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 09.00 - 17.00 uur.
Tip: op de overzichtspagina van de gemeente vind je een overzicht van alle (kleine) zaken die je (online) kunt regelen bij de gemeente!
Het adres van de gemeente Nijmegen is
Mariënburg 30
6511 PS Nijmegen