Je eerste kantoor huren: hoe doe je dat?
Het is eindelijk zover! Je eerste bedrijf is zo hard gegroeid dat het nu noodzakelijk is om een pand te huren. Een hele spannende volgende stap en bovendien ook iets waar je heel trots op kan zijn. Maar het huren van je allereerste kantoorruimte kan ook best wel wat regelwerk met zich meebrengen. Waar moet je rekening mee houden? Hoe pak je dit aan? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten.
Schakel de hulp in van een vastgoedprofessional
Het vinden van de juiste kantoorruimte is niet zo gemakkelijk als het klinkt. Zeker niet in de grotere steden. Het beperkte aanbod van kantoren in Amsterdam maakt dit niet eenvoudig. Daarom is het slim om de hulp van een vastgoedprofessional in te schakelen. Zij werken voor de klant. Dat betekent dat ze echt iets proberen te vinden wat bij jouw persoonlijke behoeften past. Ze zijn onafhankelijk en proberen dus nooit de beste deal voor de verhuurder eruit te halen, maar kijken naar wat voor jou de beste optie is.
Kies voor een flexibel kantoor
De vraag naar flexibele kantoren is de afgelopen jaren flink toegenomen. Zeker onder starters. Het is dan ook slim om je hier verder in te verdiepen. Maar vanwaar deze populariteit? Wat maakt flexibele kantoren extra aantrekkelijk voor starters? Het grootste voordeel is dat de contracten een flexibele looptermijn hebben. Meestal zijn ze maandelijks opzegbaar. Dat is als starter natuurlijk heel fijn. Je weet immers nooit hoe het gaat lopen. Als het bedrijf toch minder goed loopt dan verwacht, wil je niet nog een hele tijd aan hoge maandlasten vast zitten. Met een flexibel contract is dit probleem verleden tijd. Houd er wel rekening mee dat de prijzen voor een flexibel contract ook vaak wat hoger liggen. Hoewel dit wel verschilt per verhuurder. Daarom is het slim om je goed te laten informeren en veel kantoren te gaan bezichtigen voordat je een kantoorruimte huurt.
Controleer wat er bij de prijs zit inbegrepen
Heb je een fantastische ruimte gevonden en is het contract ook helemaal naar je zin? Dan is het tijd om nog een aantal kritische vragen aan de verhuurder te stellen. Je moet er alles aan doen om te voorkomen dat je straks voor onverwachte financiële tegenvallers komt te staan. Controleer bijvoorbeeld altijd wat er bij de prijs zit inbegrepen. Is dit een all-in prijs of komen er eventueel nog extra servicekosten bij? Het is belangrijk dat je altijd precies weet waar je aan toe bent.
Heb je nog andere verwachtingen, maar vind je deze niet terug in een standaard contract? Bespreek deze dan gerust met de verhuurder. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Als je er met de verhurende partij niet uitkomt, zou je dit ook nog eens met een vastgoedprofessional kunnen bespreken. Zij kunnen jou precies vertellen welke kantoorruimtes hier het meeste aan voldoen.